Forsoningen i Lina Sandells sanger

Authors

  • Egil Sjaastad

DOI:

https://doi.org/10.48626/tpt.v34i2.5227

Abstract

Artikkelen undersøker temaet Jesu døds betydning (forsoningen) i Lina Sandells rikholdige sangskatt. Lina Sandell var prestedatter og fikk en grundig luthersk undervisning. I unge år ble hun en del av den rosenianske vekkelsen. Der sto forsoningen og den frie nåden sentralt. Det går en klar forbindelseslinje mellom forsoningen og de fleste sider av kristentroen og kristenlivet i Lina Sandells sanger. Forsoningen er grunnlaget for ”barnekåret” – at vi ved troen får være Guds barn med alle barnets rettigheter. Uttrykksmåtene hennes avspeiler en forsoningslære der kjernepunktet er Jesus som vår stedfortreder (uten at dette ordet dominerer). Han er offerlammet som ga sitt blod, løsepengen som kjøpte oss fri. I ham har Gud opprettet en evig fredspakt. I forhold til dette spiller kampen mot djevelen og onde makter en underordnet rolle. Jesu død og oppstandelse som modell for en kristens liv og tje-neste er heller ikke noe sterkt innslag i sangene hennes.

Published

2020-10-23

Issue

Section

Peer reviewed articles