Tjener eller herre?

Om kirken som pedagogisk aktør overfor barn og foreldre

Forfattere

  • Erling Birkedal

DOI:

https://doi.org/10.48626/tpt.v24i2.5056

Sammendrag

Foreldre som bærer sine barn til dåpen har ulike forventninger til kirken som pedagogisk aktør.Det er også ofte en avstand mellom de planer og intensjoner kirkens ledere har og de forestil-linger foreldrene har. Dette blir tydelig i en empirisk undersøkelse blant foreldre til 4-6 åringer.Foreldre som er intervjuet har erfaring med barns deltakelse i kirken, men er ikke selv aktivegudstjenestedeltakere. Hva foreldrene mener med god kvalitet og forventer av kirken er forskjel-lig. Artikkelen anlegger et tjenesteteoretisk perspektiv og spør hvordan kirken kan møte de ulikeforventninger og ønsker. Kirken må da også se seg som en aktør i et sosialt landskap, der en kjem-per om barn og foreldres oppmerksomhet. Kirken må være interessert i menneskers behov ogtilby sine tjenester slik at en imøtekommer foreldrenes ønsker. Deltakere i kirkens opplæring måfå en opplevelse av at dette gir en merverdi i deres liv. Samtidig må kirken stå for bestemte verdierog holdninger. Det er nødvendig for at kirken skal være kirke. Kirkens ledere utfordres til å utvikleen systematisk brukerorientert kvalitetstenkning, der en har fokus både på barn og foreldre sam-tidig som en står for og formidler bestemte verdier.

Nedlastinger

Publisert

2020-10-27

Utgave

Seksjon

Fagfellevurderte artikler